
Gaan bij jou ook alle alarmbellen rinkelen wanneer een van je medewerkers zich opnieuw ziek meldt? Ziekteverzuim heeft een grote impact op de organisatie. Op de kwaliteit van jouw product of dienst, maar ook op de kosten.
Maar wanneer spreken we eigenlijk van frequent ziekteverzuim? Wat zijn de signalen en hoe ga je hierover in gesprek met de medewerker? Wij vertellen je er graag meer over!
Wat is frequent verzuim?
We spreken van frequent ziekteverzuim als een medewerker zich drie keer of vaker per jaar ziek meldt. Natuurlijk is iedereen weleens moe of grieperig, maar bij frequent ziekteverzuim is er vaak meer aan de hand.
Wil jij grip houden op frequent ziekteverzuim binnen jouw organisatie en langdurig verzuim voorkomen? Leer dan vroegtijdig signalen te herkennen en ga hierover in gesprek met de medewerker.
Oorzaken van frequent verzuim
Het aanpakken van frequent verzuim binnen jouw organisatie begint met het achterhalen van de oorzaak. Hoe komt het dat er veel verzuim voorkomt binnen jouw organisatie?
Oorzaken die in de praktijk regelmatig voorkomen, zijn:
- Medewerkers met een fragiele conditie;
- Medewerkers met onvrede over werk en/of inkomen;
- Medewerkers die de werkdruk als (té) hoog ervaren;
- Onvrede over de relatie met werkgever en/of collega’s;
- Problemen in de privé sfeer.
Een groot deel van onze tijd brengen we door op ons werk. De omgang met collega’s en/of klanten kunnen daardoor van invloed zijn op hoe iemand zich voelt. Misschien is er zelfs sprake van ongewenste omgangsvormen, zoals pesterijen, discriminatie of seksuele intimidatie op de werkvloer. Deze ongewenste omgangsvormen en/of een hoge werkdruk kunnen veel stress veroorzaken. We noemen dit ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA).
Als werkgever ben je verplicht om beleid te voeren op het voorkomen of beperken van psychosociale arbeidsbelasting. Met een goed PSA-beleid verklein je tevens de kans op frequent ziekteverzuim binnen jouw organisatie. Win-win!
Frequent verzuim aanpakken
Door het leren kennen van bepaalde signalen kun je frequent verzuim binnen jouw organisatie aanpakken. Vaak speelt er al iets bij de medewerker voordat hij of zij zich ziek meldt. Veel voorkomende signalen zijn:
- De medewerker ziet er vermoeid en/of verwaarloosd uit;
- De medewerker is prikkelbaar, reageert kortaf of is juist erg stil en besluiteloos;
- De medewerker laat weten dat hij of zij fysieke of psychische klachten heeft;
- Het gedrag van de medewerker verandert: prestaties verslechteren, hij of zij komt vaker te laat of heeft problemen met klanten.
Om grip te houden op de situatie en ter preventie van langdurig verzuim, raden wij aan om structureel gesprekken te voeren met medewerkers die frequent verzuimen. Het doel van deze verzuimgesprekken? Achterhalen wat de oorzaak van het verzuim is en welke acties er nodig zijn om een volgende ziekmelding te voorkomen.
Maar hoe voer je zo’n gesprek? De basis hiervoor is naar ons inzien altijd ‘het goede gesprek’ tussen medewerker en leidinggevende. Het goede gesprek:
- Gaat over samenwerken, realiseren en ontwikkelen;
- Is veilig en gelijkwaardig;
- Geeft ieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid;
- Is gericht op elkaar verbeteren en laten groeien. Nu en in de toekomst;
- Vermijdt de lastige zaken en verschillen niet, maar kaart ze respectvol aan!
Aan de slag met frequent verzuim
Vind jij het lastig om frequent-verzuim-gesprekken te voeren? Kun je wel wat tips en/of handvatten gebruiken? Onze Inzetbaarheid Gidsen helpen jou graag vooruit; op afstand of op locatie.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?