Ga naar hoofdinhoud

Ziekteverzuim in een nieuw licht: Sam Berkes van Berla B.V. over de ondersteuning van HBS

Door 18 november 2024Blog

Sam Berkes is directeur van Berla B.V., een bedrijf met een duidelijke missie: “De wereld mooier maken.” Dit doel realiseren zij door woningen, bedrijfspanden en publieke ruimtes stijlvol te verlichten. Maar Berla B.V. kijkt verder dan enkel verlichting. Ze zetten zich in voor een manier van ondernemen die goed is voor mens en milieu.

Onverwachte situaties, zoals langdurig ziekteverzuim, kunnen zelfs de meest vooruitstrevende ondernemers voor onverwachte uitdagingen stellen. Zo kwam Sam Berkes in contact met Andreas van den Goorbergh, coach bij HBS. Het bleek een waardevol moment voor zijn onderneming.

Ziekteverzuim: er komt meer bij kijken dan je denkt als ondernemer
“Je gaat er nooit vanuit dat mensen langdurig ziek worden,” vertelt Sam. “Maar toen het wel gebeurde, realiseerde ik me dat er echt heel veel bij komt kijken.” Als ondernemer kun je niet overal goed in zijn en zeker bij ziekteverzuim is er veel om rekening mee te houden, zoals de Wet Poortwachter en het zogenaamde tweede spoor. Voor Sam waren dit onbekende terreinen. “Zonder de hulp van HBS had het me veel meer tijd en energie gekost om dit juist af te handelen,” geeft hij toe.

Ontzorging door HBS
De samenwerking met HBS bleek een grote opluchting voor Sam en zijn bedrijf. “Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met HBS. Je wordt volledig begeleid en echt ontzorgd,” zegt Sam. Dit ontzorgen gaat verder dan alleen advies geven. HBS neemt allerlei taken uit handen, zoals het voldoen aan de eisen van de ziekteverzuimverzekering.

Sam legt uit: “Als ondernemer ben je verzekerd tegen ziekteverzuim, maar om die verzekering uit te laten keren, moet je aan bepaalde eisen voldoen. Denk aan rapportages en verplichte gesprekken op specifieke momenten.” HBS zorgt ervoor dat hij aan alle voorwaarden voldoet. “Hoe vervelend het ook is: als iemand niet meer kan functioneren binnen je bedrijf, wil je uiteindelijk toch afscheid nemen. Het is dan cruciaal dat je aan alle voorwaarden voldoet en niks over het hoofd ziet, anders kan het voor jouw rekening komen.”

Persoonlijke aandacht
Wat Sam vooral waardeert, is de persoonlijke aanpak van HBS. “Ze kijken echt naar mijn situatie,” zegt hij. “We hadden bijvoorbeeld een teamlid met long covid, dat niet in staat was om te reizen. HBS heeft toen gezorgd dat ze naar de werknemer toe gingen of dat de gesprekken via Teams plaatsvonden. Ze zijn echt actief en positief bezig om te ondersteunen.”

Focus op ondernemen
Dankzij de samenwerking met HBS kan Sam zich volledig richten op zijn bedrijf en het ondernemen. “Ik ben er in veel trajecten tussenuit. De communicatie met de verzekeraar gaat direct via HBS bijvoorbeeld. Alleen het contact met het personeel houd ik zelf, dat vind ik belangrijk.”

Sam benadrukt dat hij in de samenwerking met zijn werknemers de focus legt op het functioneren van het team. “Bij ons lopen de functies in elkaar over. Als iemand niet goed functioneert, merkt het team dat snel. Door de samenwerking met HBS kan ik mij nog meer richten op het verbeteren van die samenwerking.”

De samenwerking tussen Berla B.V. en HBS heeft Sam Berkes geholpen om zich te concentreren op waar hij goed in is: ondernemen en de wereld mooier maken met stijlvolle verlichting. Dankzij de ondersteuning van HBS is het complexe proces van ziekteverzuimbeheer een stuk eenvoudiger geworden.