
HEMA-franchise Roosendaal, Goes, Etten-Leur, Zundert & Oudenbosch, met 230 medewerkers, was op zoek naar een arbodienst die beter aansloot op hun behoeften. Endrik Witjes, directeur van de fillialen, legt uit: “Bij onze vorige arbodienst ontbrak de focus. Acties namen veel tijd in beslag, terwijl ik als ondernemer juist behoefte heb aan snelheid en daadkracht.”
Focus op kennis en persoonlijke benadering
Witjes vertelt over zijn eerste indruk van Human Business Support (HBS): “Ze kwamen over als een professioneel team met veel kennis van de retailsector. Ze begrijpen onze uitdagingen en weten hoe ze daarmee moeten omgaan. Bovendien hechten ze veel waarde aan een persoonlijke benadering. “Sinds de samenwerking heeft HBS meerdere positieve bijdragen geleverd aan HEMA-franchise Roosendaal, Goes, Etten-Leur, Zundert & Oudenbosch. Zo hadden we een medewerker die zich regelmatig ziekmeldde, terwijl hij al twintig jaar in dienst was. HBS heeft ons geholpen met een plan om het gesprek aan te gaan en te onderzoeken wat er nodig was voor beter functioneren. Ze bieden een persoonlijke aanpak die ons veel brengt.”
Duidelijkheid en betrokkenheid bij verzuimtrajecten
Voor Witjes betekent goede verzuimbegeleiding meer dan enkel het opvolgen van procedures. “Het is belangrijk om betrokken te blijven, maar wel met die persoonlijke aanpak. Werknemers moeten weten wat van hen verwacht wordt en wat ze kunnen verwachten, vooral als het om langdurig verzuim gaat. Zo’n traject duurt soms wel twee jaar, en dat moet netjes en met respect voor alle partijen worden doorlopen.”
Trainingen voor een klantgerichte en betrokken cultuur
Naast de verzuimbegeleiding traint HBS ook het managementteam (MT) van HEMA-franchise Roosendaal, Goes, Etten-Leur, Zundert & Oudenbosch om klantgerichter en klantvriendelijker te werken. “We zien over alle lagen van het bedrijf een positieve ontwikkeling, mede door deze begeleiding. Collega’s op de werkvloer voelen zich nu meer betrokken en denken actief mee in het belang van de organisatie.” De begeleiding omvat niet alleen klantgericht werken, maar ook aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. “We hebben als bedrijf stilgestaan bij de unieke eigenschappen van ieder individu. We leren elkaars sterke en zwakke punten kennen. Het resultaat? Meer zelfstandigheid, oplossingsgerichtheid en wederzijds vertrouwen.”
Missie, visie en modern leiderschap voor de nieuwe generaties
HEMA-franchise Roosendaal, Goes, Etten-Leur, Zundert & Oudenbosch stelde een missie en visie op om richting te geven aan zowel klantgerichtheid als interne samenwerking. Dit werd gepresenteerd aan alle werknemers, waarna het MT de leidinggevenden in de filialen meenam om deze visie verder door te voeren op de werkvloer. Een van de redenen voor deze nieuwe aanpak was de veranderende mentaliteit onder de jongere generaties. Witjes: “Jongeren kijken anders naar hun werk en hun toekomst. We willen een aantrekkelijke werkplek voor hen blijven en hen bewustmaken van wat ze willen en kunnen bereiken.”
Witjes is erg tevreden over de samenwerking met HBS: “De persoonlijke aanpak, het ritme waarin alles samenkomt en de resultaten die we zien, maken dit een hele waardevolle samenwerking.”